Välkommen till vår blogg!

Midsommar 2017

AllmäntPosted by Björn Ljungquist Mon, June 26, 2017 11:01:01

På midsommar kom Kyden och Lillan med Mustangen. Vi hade packat Forden, så vid 11-tiden startade vi. Årets mål var Örserum och Smålandsgården och Gränna.En liten bild på Vätternleden. Vi hade fint väder och körde nedcabbat, ända upp.

Klockan 13 reste dom majstången, på ängen nedanför hotellet. Det hade kommit en hel del folk och det bjöds upp till ringdans, innefattande allt traditionellt svenskt, med "små grodorna och alla de andra danslekarna. De hade ett stånd med pilkastning, mot ballonger och en liten "minihäst", som barnen kunde rida på.

Kyden hittade en aluminiumflotte, som hotellet brukar köra sightseeingturer på sjön och kanske meta lite.

När festiviteterna var över, kom det ett lätt sommarregn och vi drog oss in på hotellterassen, för att stärka oss med en öl eller ett glas vin.På kvällens middag, var det buffé. Dock saknades det matjessill, men jag flirtade med vår servitris så hon fixade det. Det går ju inte att fira midsommar utan sillen till nubben.

Kyden hittade en gitarr och ville gärna underhålla matgästerna lite. Men det ville sig inte riktigt.Innan mörkret föll tog jag en bild på min kära hustru med den svenska flaggan i bakgrunden.

Följande morgon checkade vi ut och körde ned till Gränna. Agneta hade bokat in oss på Hotell Amalia. Det är beläget i polkagrisens utvecklare, Amalia Erikssons hem och består i förutom hennes hem, fyra eller fem små stugor. Allt byggt på 16 - och 17-hundratalet. Dessvärre hade vårt rum en löjlig Appleteve, där man inte ens kunde se nyheterna, en gång.Vi fick ett rum som kallades "Ateljen" och det var alldeles nyrenoverat.Sedan åkte vi ner till hamnen och tog färjan över till Visingsö. Kyden hade aldrig varit där tidigare och vi ville gärna visa dem ön och Avlösa, där vi bodde under många somrar.Vi fick platsen längst fram på Ebba Brahe, den mindre färjan. Eftersom det blåste rejält, fick vi ett par rejäla sjöar över oss, innan fi fått upp cabben.Vi fikade på Persgården och där hade dom en stor tavla på väggen i form av en karta över ön.

Agneta tog med sig Kyden, ut till Näs borgruin, som de svenska konungarna residerade i på 1000-talet. Borgen hade en stor roll i Arnfilmen.

Vi var också inne på "nostalgitappen" och fick en blick över hur tapparna såg ut innan det "moderna" samhället tog över.

På hemvägen åkte vi med den nya färjan, som byggdes i Jönköping för några år sedan. Agneta klättrade runt på båten och fick en fint vinklad bild på Forden.Kvällens middag på Amalia, bestod av fisk och smakade alldeles utmärkt. Agneta hade för kvällen klätt upp sig i en vacker röd dräkt och passade på att posera vid vackert röda klängrosor.Några exteriörbilder på hotellområdet.

Ett informationsblad om historiken kring fastigheten.

Att parkera i Gränna en Midsommar, är hart när omöjligt. Men när vi hade varit på Visingsö, hade vi turen att få två P-platser alldeles utanför hotellet. Skyddat och bra.

På hemvägen gjorde vi en avstickare till Mullsjö och Ingvar och Margareta, kompisar till Agneta.

Han är ägare till (en av två i landet) Skoda Felecia cabriolet. En unik skönhet.Den har en 1100 cc motor och är i ett riktigt utställningsskick. Han har också en annan raritet. En 1924 Montgomery. Den är under renovering, men alla delarna finns och det kommer att bli något alldeles extra att kunna visa upp.Efter att ha blivit bjudna på rabarberpaj (hemmagjord) med vaniljsås och kaffe, styrde vi hemåt igen. Trots att det var tät trafik, flöt allt perfekt. Hemma hoppade jag i badkaret och Agneta kom in och satte sig. Vi penetrerade helgen och gottade oss i allt fint vi varit med om.